Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentów
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W TYSZOWCACH |
|||||||
Kierownik MOPS |
mgr Barbara Kamińska-Skowronek |
||||||
Do kompetencji Kierownika MOPS należy w szczególności:
|
|||||||
DZIAŁ FINANSOWO-KSIĘGOWY |
|||||||
Główny Księgowy |
Marlena Kukiełka |
||||||
Do zakresu zadań Działu Finansowo - Księgowego należy w szczególności:
|
|||||||
DZIAŁ POMOCY SPOŁECZNEJ |
|||||||
Starszy Pracownik Socjalny Straszy Pracownik Socjalny Pracownik socjalny Pracownik socjalny |
mgr Diana Szala mgr Ewelina Kaczoruk mgr Paulina Kozak mgr Aneta Momot |
||||||
Asystent rodziny
|
mgr Beata Stawska |
||||||
Do zakresu zadań Działu Pomocy Społecznej w szczególności należy: 1. pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości; 2. wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka; 3. współpraca partnerska z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi, społecznością lokalną; 4. praca socjalna; 5. zapobieganie występowaniu trudnych sytuacji życiowych przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem; 6. współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia; 7. prowadzenie diagnozy potrzeb mieszkańców Gminy; 8. dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych, 9. realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych; 10. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin; 11. przyjmowanie i realizacja wniosków klientów w zakresie świadczeń z pomocy społecznej. 12. kompletowanie i opracowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń z pomocy społecznej; 13. przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w wersji tradycyjnej 14. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie pomocy społecznej; 15. wnioskowanie, przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń; 16. udział w prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej; 17. udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe; 18. pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe; 19. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych 20. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania 21. inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych; 22. prowadzenie pracy socjalnej polegającej na pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi a także zapobieganie stanom powodującym konieczność korzystania z pomocy społecznej; 23. zawieranie kontraktów socjalnych z osobami i rodzinami w celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osób i rodzin, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej oraz w celu wzmocnienia aktywności i samodzielności życiowej, zawodowej lub przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu; 24. prowadzenie pracy socjalnej w oparciu o kontrakt socjalny lub projekt socjalny, 25. podejmowanie interwencji kryzysowej; 26. wprowadzanie danych do systemu informatycznego POMOST; 27. realizacja świadczeń poprzez sporządzanie list wypłat; 28. realizacja programów rządowych. 29. współudział w opracowywaniu, aktualizowaniu i realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, gminnych programów; 30. prowadzenie spraw związanych z dożywianiem w tym realizacja programów rządowych; 31. kwalifikowanie osób i rodzin do programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 32. sporządzanie meldunków i sprawozdań z realizacji zadań ustawowych; 33. realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej: a) wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej współpracy ze środowiskiem lokalnym i ich organami pomocniczymi, Policją i instytucjami oświaty, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi; b) analiza sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego; c) wnioskowanie do kierownika MOPS o przydzielenie asystenta rodziny; d) wzmocnienie roli i funkcji rodziny; e) rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny; f) podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny; g) współpraca z pracowników socjalnych i asystenta rodziny; h) przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny; i) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka rodziny zagro0żonej kryzysem lub przezywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zamieszkałego na terenie gminy. 34. realizacja zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie: a) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w rodzinach dotkniętych przemocą w rodzinie oraz w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie; b) podejmowanie działań na rzecz poprawy sytuacji rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie oraz przeprowadzanie diagnozy sytuacji i potrzeb osób, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie; c) obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu Interdyscyplinarnego; d) współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym i grupa roboczą w celu ustalenia rodzaju udzielanej pomocy; e) realizacja procedury „Niebieskie Karty”; 35. pozyskiwanie i dystrybucja żywności; 36. realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin a) koordynacji poradnictwa przez asystenta rodziny polegającego na opracowaniu katalogu możliwego do uzyskania wsparcia; b) występowaniu przez asystenta rodziny w imieniu osób uprawnionych, na ich żądanie do podmiotów, o których mowa w art.2 ust.2 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”; 37. pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych; 38. realizacja projektów; 39. wykonywanie czynności kancelaryjnych; 40. współpraca z powiatowym urzędem pracy m. in. w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji 41. skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji zadań; 42. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej; 43. kierowanie się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia; 44. realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 45. przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę, grupę lub społeczność 46. udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługującym im świadczeniach i dostępnych formach pomocy, 47. zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych,
|
|||||||
DZIAŁ ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH |
|||||||
Starszy Inspektor ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego |
mgr Justyna Prus |
||||||
Referent ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego |
mgr Natalia Kędzierawska |
||||||
Do zakresu zadań Działu Świadczeń Rodzinnych należy 1. przyjmowanie wniosków wraz z wymaganą dokumentacją dotyczących mi.in. świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, funduszu alimentacyjnego, świadczenia wychowawczego, dodatku mieszkaniowego i dodatku energetycznego, jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, Karty Dużej Rodziny, wydawanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r oświadczeniach rodzinnych – program „Czyste powietrze”; 2. kompletowanie i opracowywanie dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, funduszu alimentacyjnego, świadczenia wychowawczego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego i jednorazowego świadczenia 3. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych lub odpowiednio informacji 4. ustalanie prawa do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz zdrowotne; 5. prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych; 6. aktualizacja danych w systemie BIG; 7. realizacja świadczeń poprzez sporządzanie list wypłat; 8. wprowadzanie danych do systemów informatycznych. 9. realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny; 10. sporządzanie meldunków i sprawozdań z realizacji zadań ustawowych; 11. realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych 12. pozyskiwanie i dystrybucja żywności; 13. prowadzenie dokumentacji w zakresie Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 w tym sporządzanie sprawozdań; 14. wydawanie zaświadczeń w ramach spraw realizowanych w dziale; 15. prowadzenie archiwum zakładowego; 16. prowadzenie strony internetowej Ośrodka; 17. prowadzenie BIP Ośrodka; 18. wykonywanie czynności kancelaryjnych.
DZIAŁ WSPARCIA SENIORÓW
1. aktywizowanie środowiska seniorów głównie w zakresie działań samopomocowych i działań woluntarystycznych oraz spędzania czasu wolnego; 2. prowadzenie zajęć m. in. kulturalno – oświatowych, klubowych, edukacyjnych, sportowo-rekreacyjnych oraz różnych form terapii; 3. przeciwdziałanie marginalizacji i izolacji seniorów; 4. tworzenie warunków sprzyjających samorealizacji seniorów, wykorzystaniu ich potencjału, wiedzy i umiejętności wpływających korzystnie na wzrost poczucia własnej wartości oraz utrzymanie i rozwijanie sprawności; 5. podejmowanych na rzecz środowiska lokalnego, przyczyniając się integracji społeczności lokalnej i rozwoju wolontariatu; 6. mobilizacja środowiska lokalnego do współdziałania na rzecz seniorów; 7. rozpoznawanie potrzeb, rozwijanie zainteresowań, talentów i pasji seniorów; 8. organizowanie uroczystości i imprez.
|
|||||||
Dodano do BIP dnia: 2015-10-02 07:37:53