Biuletyn Informacji Publicznej

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tyszowcach

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Struktura organizacyjna MOPS
Data utworzenia
2015-10-02
Opis

MIEJSKI OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W TYSZOWCACH

Kierownik MOPS

mgr Barbara Kamińska-Skowronek

   

Do kompetencji Kierownika MOPS należy w szczególności:

  1. realizacja zadań statutowych:
  2. zarządzanie Ośrodkiem i reprezentowanie go na zewnątrz jednoosobowo zgodnie z zakresem pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza;
  3. składanie Radzie Miejskiej w Tyszowcach corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
  4. nadzorowanie i koordynowanie pracy działów organizacyjnych wchodzących w skład struktury organizacyjnej Ośrodka;
  5. zatrudnianie i zwalnianie pracowników, podejmowanie wszelkich decyzji kadrowych i prowadzenie polityki kadrowej Ośrodka;
  6. ustalanie potrzeb mieszkańców gminy  w zakresie pomocy społecznej;
  7. nadzór nad całokształtem gospodarki Ośrodka, zwłaszcza gospodarką finansowo-materiałową, funduszem płac oraz sprawozdawczością;
  8. przyjmowanie skarg, wniosków i interwencji;
  9. podpisywanie sprawozdań i pism;
  10. wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących zasady funkcjonowania i organizacji Ośrodka;
  11. składanie oświadczeń woli w zakresie udzielonego pełnomocnictwa przez Burmistrza;
  12. prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji administracyjnych zgodnie z posiadanymi upoważnieniami;
  13.  na wniosek Kierownika upoważnienia mogą być udzielone przez Burmistrza  innym pracownikom Ośrodka;
  14. przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Ośrodku;
  15. dbanie dyscyplinę pracy w Ośrodku;
  16. nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, przestrzeganiem tajemnicy służbowej przez podległych pracowników;
  17. wykonywanie zadań powierzonych przez Burmistrza;
  18. zapewnienie dostepu do informacji publicznej.

 

DZIAŁ FINANSOWO-KSIĘGOWY

Główny Księgowy

Marlena Kukiełka

    

Do zakresu zadań Działu Finansowo - Księgowego należy w szczególności:

  1. prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
  2. dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
  3. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  4. sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych z wykonania budżetu;
  5. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi w ustalonych terminach, w tym wypłata świadczeń dla świadczeniobiorców;
  6. współpraca z innymi działami w zakresie opracowania informacji i analiz finansowych. Uzgadnianie na bieżąco z Działem Pomocy Społecznej oraz Działem Świadczeń Rodzinnych wielkości posiadanych środków na wypłatę świadczeń, jak również uczestnictwo w przygotowaniu sprawozdawczości w tym zakresie;
  7. prowadzenie rozliczeń z tytułu m. in. odpłatności za pobyt w DPS, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, schroniska dla bezdomnych, dożywiania dzieci;
  8. zgłaszanie świadczeniobiorców i członków ich rodzin do ubezpieczenia;
  9. nadzorowanie właściwej realizacji zobowiązań finansowych;
  10. opracowywanie projektu planu finansowego Ośrodka;
  11. rozliczenie inwentaryzacji środków trwałych;
  12. dokonywanie zakupów w oparciu o ustawę prawo zamówień publicznych oraz bez zastosowania niniejszej ustawy;
  13. obsługa programów informatycznych. m. in. Księgowość Budżetowa, Kadry i Płace, Płatnik oraz Home Banking, Rejestr VAT;
  14. przygotowywanie wniosków odnośnie zmian w planie finansowym Ośródka;
  15. przygotowywanie projektów zarządzeń związanych z Działem Finansowo – Księgowym;
  16. wykonywanie wszystkich czynności związanych z ustaleniem i wypłatą wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń związanych z pracą oraz świadczeń w razie choroby i macierzyństwa;
  17. prowadzenie dokumentacji płacowej pracowników Ośrodka;
  18. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników;
  19. rozliczanie projektów realizowanych z funduszy zewnętrznych i składanie stosownych sprawozdań finansowych;
  20. organizacja zaopatrzenia materiałowo-technicznego;
  21. wykonywanie innych zadań powierzonych przez Kierownika.

DZIAŁ POMOCY SPOŁECZNEJ

Starszy Pracownik Socjalny

Straszy Pracownik Socjalny

Pracownik socjalny

Pracownik socjalny

 

mgr Diana Szala

mgr Ewelina Kaczoruk

mgr Paulina Kozak

mgr Aneta Momot

 

Asystent rodziny

 

 

mgr Beata Stawska

    

Do zakresu zadań Działu Pomocy Społecznej w szczególności należy:

1.    pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;

2. wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;

3. współpraca partnerska z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi, społecznością lokalną;

4. praca socjalna;

5. zapobieganie występowaniu trudnych sytuacji życiowych przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem;

6. współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;

7. prowadzenie diagnozy potrzeb mieszkańców Gminy;

8. dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych,
a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;

9. realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;

10. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;

11. przyjmowanie i realizacja wniosków klientów w zakresie świadczeń z pomocy społecznej.

12. kompletowanie i opracowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń z pomocy społecznej;

13. przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w wersji tradycyjnej
i elektronicznej;

14. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie pomocy społecznej;

15. wnioskowanie, przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń;

16. udział w prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;

17. udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe;

18. pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe;

19. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych
w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzi, grup i środowisk społecznych;

20. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania
i ograniczania problemów oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie konsekwencji ubóstwa;

21. inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych;

22. prowadzenie pracy socjalnej polegającej na pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi a także zapobieganie stanom powodującym konieczność korzystania z pomocy społecznej;

23. zawieranie kontraktów socjalnych z osobami i rodzinami w celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osób i rodzin, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej oraz w celu wzmocnienia aktywności i samodzielności życiowej, zawodowej lub przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;

24. prowadzenie pracy socjalnej w oparciu o kontrakt socjalny lub projekt socjalny,

25. podejmowanie interwencji kryzysowej;

26. wprowadzanie danych do systemu informatycznego POMOST;

27. realizacja świadczeń poprzez sporządzanie list wypłat;

28. realizacja programów rządowych.

29. współudział w opracowywaniu, aktualizowaniu i realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, gminnych programów;

30. prowadzenie spraw związanych z dożywianiem w tym realizacja programów rządowych;

31. kwalifikowanie osób i rodzin do programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa
2014-2020 oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;

32. sporządzanie meldunków i sprawozdań z realizacji zadań ustawowych;

33. realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:

a) wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej współpracy ze środowiskiem lokalnym i ich organami pomocniczymi, Policją i instytucjami oświaty, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi;

b) analiza sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego;

c) wnioskowanie do kierownika MOPS o przydzielenie asystenta rodziny;

d) wzmocnienie roli i funkcji rodziny;

e) rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny;

f) podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny;

g) współpraca z pracowników socjalnych i asystenta rodziny;

h) przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;

i) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka rodziny zagro0żonej kryzysem lub przezywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zamieszkałego na terenie gminy.

34. realizacja zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie:

a) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w rodzinach dotkniętych przemocą w rodzinie oraz w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;

b) podejmowanie działań na rzecz poprawy sytuacji rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie oraz przeprowadzanie diagnozy sytuacji i potrzeb osób, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie;

c) obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu Interdyscyplinarnego;

d) współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym i grupa roboczą w celu ustalenia rodzaju udzielanej pomocy;

e) realizacja procedury „Niebieskie Karty”;

35. pozyskiwanie i dystrybucja żywności;

36. realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin
„Za życiem” w zakresie:

a) koordynacji poradnictwa przez asystenta rodziny polegającego na opracowaniu katalogu możliwego do uzyskania wsparcia;

b) występowaniu przez asystenta rodziny w imieniu osób uprawnionych, na ich żądanie do podmiotów, o których mowa w art.2 ust.2 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;

37. pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych;

38. realizacja projektów;

39. wykonywanie czynności kancelaryjnych;

40. współpraca z powiatowym urzędem pracy m. in. w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji
o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, realizowanych projektach
i Programie Aktywizacja i Integracja;

41. skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji zadań;

42. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej;

43. kierowanie się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia;

44. realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

45. przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę, grupę lub społeczność

46. udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługującym im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,

47. zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych,
a także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby i rodzin.

 

DZIAŁ ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH

Starszy Inspektor ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego

mgr Justyna Prus

Referent ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego

mgr Natalia Kędzierawska

    Do zakresu zadań Działu Świadczeń Rodzinnych należy

1. przyjmowanie wniosków wraz z wymaganą dokumentacją dotyczących mi.in. świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, funduszu alimentacyjnego, świadczenia wychowawczego, dodatku mieszkaniowego i dodatku energetycznego, jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, Karty Dużej Rodziny, wydawanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r oświadczeniach rodzinnych – program „Czyste powietrze”;

2. kompletowanie i opracowywanie dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, funduszu alimentacyjnego, świadczenia wychowawczego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego i jednorazowego świadczenia
z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały
w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, Karty Dużej Rodziny, wydawanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r oświadczeniach rodzinnych – program „Czyste powietrze”;

3. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych lub odpowiednio informacji
w sprawach świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczenia wychowawczego, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego i jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub
w czasie porodu, świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym;

4. ustalanie prawa do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz zdrowotne;

5. prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych;

6. aktualizacja danych w systemie BIG;

7. realizacja świadczeń poprzez sporządzanie list wypłat;

8. wprowadzanie danych do systemów informatycznych.

9. realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny;

10. sporządzanie meldunków i sprawozdań z realizacji zadań ustawowych;

11. realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych
w tym przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u wnioskodawców ubiegających się dodatek mieszkaniowy;

12. pozyskiwanie i dystrybucja żywności;

13. prowadzenie dokumentacji w zakresie Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 w tym sporządzanie sprawozdań;

14. wydawanie zaświadczeń w ramach spraw realizowanych w dziale;

15. prowadzenie archiwum zakładowego;

16. prowadzenie strony internetowej Ośrodka;

17. prowadzenie BIP Ośrodka;

18. wykonywanie czynności kancelaryjnych.

 

DZIAŁ WSPARCIA SENIORÓW

Inspektor ds. kulturalno-oświatowych  inż. Teresa Rzeszut
Sprzątaczka-pracownik obsługi  Katarzyna Organista

1. aktywizowanie środowiska seniorów głównie w zakresie działań samopomocowych i działań woluntarystycznych oraz spędzania czasu wolnego;

2. prowadzenie zajęć m. in. kulturalno – oświatowych, klubowych, edukacyjnych, sportowo-rekreacyjnych oraz różnych form terapii;

3. przeciwdziałanie marginalizacji i izolacji seniorów;

4. tworzenie warunków sprzyjających samorealizacji seniorów, wykorzystaniu ich potencjału, wiedzy i umiejętności wpływających korzystnie na wzrost poczucia własnej wartości oraz utrzymanie i rozwijanie sprawności;

5. podejmowanych na rzecz środowiska lokalnego, przyczyniając się integracji społeczności lokalnej i rozwoju wolontariatu;

6. mobilizacja środowiska lokalnego do współdziałania na rzecz seniorów;

7. rozpoznawanie potrzeb, rozwijanie zainteresowań, talentów i pasji seniorów;

8. organizowanie uroczystości i imprez.

 

       

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Prus Justyna
Dodano do BIP dnia: 2015-10-02 07:37:53